Alla inlägg under oktober 2011

Av tensh - 12 oktober 2011 19:24

Bara för att någon har en annan syn på hundhållning än jag så behöver det absolut inte automatiskt betyda att personen är en idiot. Men just nu känns det så.


Ikväll hade jag och Kira hade en lekträff med nya welshpolaren London och hennes matte Margareta. Det var första gången de träffades och mötet resulterade i två stycken skällande vit/röda sträck som busade finfint tillsammans. Efter en stunds lek skulle vi lämna rastgården så att bland annat en man med ett vitt trasselsudd som väntade utanför skulle få komma in. Han hade sin hund i flexikoppel, utan någon vidare kontroll och här börjar jag bli irriterad.


Vad är grejen med att vissa hundägare släpper sina hundar för ett möte utan att fråga först? Bara för att jag svarar på frågan om vilket kön min hund har så betyder det inte att det är okej för dem att hälsa. Det är ju ingenting som säger att bara för att din hund fungerar med tikar så kommer Kira fungera med din hund.


Hur som helst så lyckades jag komma förbi trasselsuddet, men sedan kommer det fram en stor, okopplad schäfer mot oss. Jag ber ägaren ta bort sin hund för att jag inte vill att de ska hälsa och då kommer den obligatoriska frågan: är hon sjuk eller något?


I det här läget händer det att jag brukar säga att Kira har lite allt möjligt för att få komma undan - skabb, löss, you name it. Den här gången försökte jag istället förklara att jag inte tycker att Kira behöver hälsa på alla hundar hon ser - hon har tillräckligt med hundkompisar som hon umgås med. Det jag inte sa är att jag dessutom vill veta vad det är för en hund som jag släpper Kira med -  det där att "fido är såååå snäll, han är bara så busig" är inte något jag litar på i alla lägen...


Av någon anledning är detta otroligt provocerande för vissa hundägare, det är som att de inte tål att deras hund blir avvisade. Så när jag tyckte att Kira inte behövde umgås med kreti och pleti tyckte denna man att "det är sådana som du som inte ska ha hund".


Ursäkta, va?!


Ungefär här blev jag själv otroligt provocerad, jag undrade hur han kunde säga så när han inte vet någonting om mig eller min hund. Gubben förklarade sitt uttalande med att hundar är flockdjur som måste hälsa på alla för att må bra och vägrade lyssna när jag sa att Kira har en flock, hon har sina hundkompisar - att nosa på en hund hon aldrig mer kommer träffa ger inte henne något.


Det var självklart att vi inte precis var överens om vad hundar mår bra av och det är okej. Du tar hand om dina hundar på det bästa sätt du vet och jag gör samma sak med min. Men att inte respektera min vilja utan attackera mig på det sättet för att jag inte låter våra hundar träffas? Det är tamigtusan så ouppfostrat att jag känner att hussen kanske borde gå en kurs för att lära sig hur man beteer sig i en människoflock.


Så hädanefter antar jag att Kira kommer vara väldans sjuk, undrar vad som kommer verka mest avskräckande...


 

Ovido - Quiz & Flashcards