Direktlänk till inlägg 26 mars 2012

Men vi hade iallafall tur med vädret

Av tensh - 26 mars 2012 14:58

Igår packade vi bilen full med burar, godis, en låtsasdräktig Kira, en löpande Bonnie, hanhunden Pixel samt tillhörande mattar och åkte iväg till Marks BK för rallytävling. Varken jag eller Bonnies matte, Sara, har tävlat förut, men vi har gått rallykurser tillsammans så vi peppade varandra till att anmäla.


Och ja. Eh. Ärligt talat vet jag inte om jag vill skriva om eländet, men med lite tur så kanske jag kan se tillbaka om några månader och känna att saker och ting har blivit bättre. Jag visste ju att jag inte borde ha några förväntningar alls med tanke på att Kira har varit seg och eländig den senaste tiden. Men eftersom jag av födsel och ohejdad vana är en tävlingsmänniska med ständiga superkrav på mig själv så hoppades jag ju ändå.


Vi skulle starta som tredje ekipage i klassen och efter banvandringen tog jag ut Kira ur buren för lite uppvärmningsövningar. Då gick det riktigt fint, inget superfokus, men vi hade kontakt och hon var ändå lite pepp på att jobba. Jag försökte också att leka lite för att få upp lite energi, men det gick inte alls. Inte ens underbara supergrisen var intressant mer än några sekunder. Inte optimala förutsättningar alltså men det fanns en liten gnutta hopp ändå, tills det var vår tur att köra.


I samma sekund som vi klev över banmarkeringen glömde Kira helt bort att jag fanns och bestämde sig istället för att köra ner nosen i backen. På första momentet (sitt, ligg, gå runt) blev det nosande, flera liggkommandon, snett liggande när hon väl lade sig och i slutändan ett felaktigt utförande av skylten. I den stilen fortsatte det. Varken vänstersväng eller slalom fungerade, hon hade inget som helst intresse av att följa med mig och vid den 5:e skylten var jag tvungen att inse att jag inte kunde dra med mig hundskrället runt banan. När jag sa att jag ville bryta sa domaren "det förstår jag"...


På 5 skyltar lyckades vi dra ihop 46 minuspoäng, så om vi på något underligt sätt tagit oss runt hade vi definitivt hamnat långt under nollan.


Det är underligt hur mycket jag tydligen bryr mig om något så pass litet som en rallytävling. Det är inte precis livsavgörande, men jag blev så jäkla ledsen, arg och besviken - för jag VET ATT HON KAN (även om det mer och mer börja låta som att jag hittar på). Kira själv vara bara glad över att få gå in i sin bur och sova igen...


nu är jag färdigsoven, händer det något, eller?


Som tur var gick det bättre för Sara och Bonnie, så det blir nog bara deras resultat vi rapporterar till Cathrine (fantastiska rallyinstruktören på hundens hus) på torsdag. De hade inte samma fina kontakt som de brukar ha men Sara kämpade på och de tog sig runt, även om de inte blev godkända. Med tanke på att Bonnie löper och helst ville hitta sig en stilig rottiskarl att lära känna ordentligt så är det bra jobbat (:


Vårt tredje ekipage, Malin och Pixel, var i fortsättningsklass och höll sig en bra bit ovanför godkänt gränsen. Även om resten av dagen var något av en besvikelse så var det väldigt kul att få se fortsättningsekipagen. De har både roligare skyltar och duktigare hundar ;) Pixel hade snygg bakdelskontroll, kontakt med matte och klarade åttans frestelse nästan problemfritt. Den dagen jag lyckas få Kira att bete sig så på en bana kommer jag (förhoppningsvis ha vett nog att) vara sjukt stolt.


helt värdelös bild, men alla utom bonnie (som var förpassad till ett löptiksområde) är med:

jojo med kira, sara och malin försöker stoppa pixel från att vara alltför närgången



Jag vet inte riktigt vad jag ska ta med mig från den där tävlingen från helvetet. Det enda jag känner att jag lyckades med är att inte skrika eller bli förbannad på henne. I övrigt kan jag ju inte precis dra slutsatsen att jag måste öva bakdelskontroll, för jag fick henne aldrig att svänga ordentligt...


Nu vet jag iochförsig att det behövs tävlingsträning för oss bägge. Eftersom vi ändå hade någorlunda kontakt innan vi klev på banan och hon knappast känner någon vidare skillnad i gräskvalitet innanför och utanför markeringen så bör det rimligtvis vara jag som blir helt kollrig av tävlingssituationen. Enligt Malin så sökte Kira också kontakt när vi väl var på väg av banan, var det för att jag helt plötsligt var tyst och inte tjatade för att få hennes uppmärksamhet?


Sedan krävs det såklart massvis med träning i grunderna om vi ska kunna komma någon vart: raka sittande, front som faktiskt är framför mig och ja, bakdelskontroll. Oj vad vi kommer traggla på med klossen och klickern, så fort hennes imaginära valpar har fötts och flyttat hemifrån. 

 
 
Ingen bild

Anki

5 april 2012 15:51

en tröst i bedrövelsen, det kan bara bli bättre :-}

 
Carolina Johansson

Carolina Johansson

15 maj 2012 22:28

Hejsan! Hittade hit via Welshklubben och måste säga att det är god läsning. För mig som just tagit över en Welsh på fem år, som sliter, jobbar och tränar med. igenkänningsfaktorn är stor! Hit återkommer jag säkerligen.
Mvh Carolina

http://www.ekomam.blogspot.com

 
Sussie

Sussie

20 maj 2012 20:28

Hej!
Vad roligt att du hittade till oss! Freestyle är ju så himla kul ;-)

Här är en länk där du kan hitta "min" tävlingsbok i många olika färger :-D http://www.minalmanacka.com/?artnr=12-600

http://www.freestylehundar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tensh - 6 september 2012 12:40

denna inte så aktiva, men ändock levande blogg har flyttat:   http://welshliv.blogspot.se/ ...

Av tensh - 18 maj 2012 21:15


Även om det är väldigt långt mellan uppdateringarna här på bloggen så håller vi oss sysselsatta med mängder av träning inom rally, viltspår och jakt. Dessvärre blir det liksom inga vidare resultat. Det känns som att jag ända sedan i februari går vänt...

Av tensh - 22 mars 2012 21:43

Det har varit ett uppehåll här i träningsdagboken, inte för att vi inte har tränat utan snarare för att vi har tränat så pass mycket att jag inte orkat skriva om det. Men efter kvällens träningspass är jag så pass irriterad att bloggtorkan härmed upp...

Av tensh - 12 oktober 2011 19:24


Bara för att någon har en annan syn på hundhållning än jag så behöver det absolut inte automatiskt betyda att personen är en idiot. Men just nu känns det så.   Ikväll hade jag och Kira hade en lekträff med nya welshpolaren London och hennes matte...

Av tensh - 30 september 2011 21:30

Jag ska ju som sagt försöka komma ihåg alla guldstjärnor, och för några veckor sedan hade vi en hel helg full av dem.   Eftersom vi inte ställt ut på hela sommaren bestämde vi oss för att ställa på SKK:s internationella utställning i Sofiero. Så ...

Ovido - Quiz & Flashcards